Κέντρο  Ψυχολογικών  Εφαρμογών  για  Ενηλίκους  Ανηλίκους  Ομάδες  Οργανώσεις  Κοινότητες

Ψυχολογικές Υπηρεσίες | Επαγγελματική Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση | Έρευνα και Καινοτομία

Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος MSc. Occ Psy, T. +302262302619, K. +306977702872, skype: iotrip

 

> Βιογραφικό  > Επικοινωνήστε μαζί μας

 

ψυχική υγεία και ευημερία | ανθρώπινες σχέσεις | οικογένεια, παιδί, έφηβος | εργασία/επιχειρήσεις | μάθηση και ανάπτυξη | περιβάλλον | ευάλωτες ομάδες

 

 

Οι ήρεμες δυνάμεις της ανθρώπινης ευφυίας

 

 

της Ι.Ν.Τριπερίνα

Ψυχολόγου MSc. Occ Psy

 

Ο πολιτισμός μας και η σύγχρονη αντίληψη της παιδείας μας εστιάζουν περισσότερο στη λεκτική, τη λογικομαθηματική, και λιγότερο τη σωματική, την εικαστική και τη μουσική ευφυία, ενώ αγνοούν κάποιες σημαντικές άλλες. Η προσέγγιση αυτή έχει ως αποτέλεσμα τη γνωστική, αισθητική και οικονομική ανάπτυξη του ανθρώπου εις βάρος της ενδοπροσωπικής, της διαπροσωπικής και της πνευματικής ανάπτυξής του. Το Συναισθηματικό Παιχνιδοσχολείο προσφέρει βιωματικές ευκαιρίες για την καλλιέργεια των τύπων της ευφυίας που έχουν παραμεληθεί από το σύγχρονο πολιτισμό και την παιδεία, αλλά είναι απαραίτητοι για την ολοκληρωμένη και ισορροπημένη ανάπτυξη του ανθρώπου: τη συναισθηματική, την κοινωνική, την υπαρξιακή και τη φυσιοκρατική ευφυία (χάριν οικονομίας ας τα τιτλοφορήσουμε "συναισθηματική" ευφυία). Δίνοντας έμφαση στην καλλιέργεια της συναισθηματικής ευφυίας αποκτούμε γερές βάσεις για να καλλιεργηθούν οι γνωστικοί και αισθητικοί τύποι ευφυίας. Το αντίστροφο είναι λιγότερο πιθανό να συμβεί. Ο ρόλος για την καλλιέργεια της συναισθηματικής ευφυίας στην εποχή μας έχει ανατεθεί στην οικογένεια, η οποία ταλανίζεται για χίλιους δύο λόγους. Για αυτό το Συναισθηματικό Παιχνιδοσχολείο στηρίζει την οικογένεια στο σύγχρονο απαιτητικό έργο της.

Στο Συναισθηματικό Παιχνιδοσχολείο δίνουμε έμφαση στο πρόσωπο, στην ομάδα και στις σχέσεις: αποκτούμε εμπειρίες, σκεφτόμαστε, νιώθουμε, πράττουμε, δημιουργούμε, επικοινωνούμε, ονειρευόμαστε, σχεδιάζουμε, προσφέρουμε και έτσι προάγουμε τη συνεργασία προσβλέποντας σε έναν ειρηνικότερο κόσμο... Το παραδοσιακό σχολείο, δίνοντας έμφαση στη γνώση, προάγει τον ανταγωνισμό με τις συνέπειες που όλοι γνωρίζουμε. Στο Συναισθηματικό Παιχνιδοσχολείο είμαστε ένας για όλους και όλοι για έναν, μαθαίνουμε να μαθαίνουμε και αγαπάμε τη μάθηση με κίνητρα, χωρίς αξιολόγηση.

Επιδιώκουμε, ανάλογα με τη δυναμική κάθε ομάδας, να δημιουργούμε ευκαιρίες για βιώματα πάνω σε όλους τους τομείς των επιστημών, της τέχνης, της φύσης και της καθημερινής ζωής, με άξονα την επιστήμη της ψυχολογίας, σε ατομικό, ομαδικό και κοινοτικό επίπεδο.

Το Συναισθηματικό Παιχνιδοσχολείο αποτελεί μια συστηματική μακρο-ψυχολογική παρέμβαση στη ζώσα κοινωνική πραγματικότητα της χώρας μας, επιδιώκοντας να διαμορφώσουμε ένα καλύτερο αύριο. Περισσότερο σημασία όμως από το τι κάνουμε, έχει το πώς το κάνουμε, το γιατί το κάνουμε και το ποιοι είμαστε.

Όσον αφορά το πώς κάνουμε στο Συναισθηματικό Παιχνιδοσχολείο ό,τι κάνουμε, το γιατί το κάνουμε και το ποιοι είμαστε, με λίγα λόγια θέλουμε να γνωρίζετε ότι, κατά τη διάρκεια του βιωματικού παιχνιδιού, η ψυχολόγος, διαθέτοντας ευρεία φιλοσοφική θεώρηση, παρατηρεί τη σκέψη, το συναίσθημα, τη συμπεριφορά και το σώμα του κάθε συμμετέχοντα και τη δυναμική των σχέσεων μεταξύ των συμμετεχόντων, ανατροφοδοτώντας -στον καθένα ξεχωριστά και στην ομάδα- στοιχεία και ζητήματα που επιτρέπουν να δει κανείς τα πράγματα διαφορετικά, να λειτουργήσει με νέους τρόπους, να κάνει νέες επιλογές και να δοκιμάσει την αποτελεσματικότητά τους στην πράξη.

 

 

Οι λιγότερο διαδεδομένες διαστάσεις της ανθρώπινης ευφυίας μέσα από το βιωματικό παιχνίδι:

 

Συναισθηματική Ευφυία

 

Κάθε παιχνίδι είναι μια ευκαιρία να αναγνωρίσουμε τα συναισθήματά μας, τις πεποιθήσεις μας, τις ιδέες μας, τις επιθυμίες μας, να τα εκφράσσουμε και να τα διαχειριστούμε. Μάς δίνει επίσης την ευκαιρία να εκδηλώσουμε συμπεριφορές και να δούμε πώς ανταποκρίνονται σε αυτές οι άλλοι, να πάρουμε ανατροφοδότηση από τους άλλους και την ψυχολόγο και να αναπροσαρμόσουμε τη συμπεριφορά μας, προβαίνοντας σε εναλλακτικές προσεγγίσεις. Μέσα από την εξέλιξή μας στο παιχνίδι γνωρίζουμε τις δυνατότητες και τις αδυναμίες μας, προσδιορίζουμε τα κίνητρά μας και θέτουμε στόχους, λαμβάνουμε αποφάσεις, κάνουμε επιλογές. Έτσι, καλλιεργούμε την αυτοαντίληψη και την αυτογνωσία μας.

Μέσα στο παιχνίδι το σώμα μας μιλάει, οι ζωγραφιές μας έχουν τη δική τους γλώσσα, το ίδιο και οι φωτογραφίες μας, οι χειροτεχνίες μας, οι προσωπικές μας ιστορίες και αφηγήσεις. Αφήνουμε όλα αυτά τα μέσα να μάς δείξουν το δρόμο προς το βαθύτερο εαυτό μας, με σκοπό να τα αξιοποιήσουμε για το προσωπικό όφελός μας και το καλό των σχέσεών μας με σημαντικούς άλλους.

Κοινωνική Ευφυία

Κοινωνικά θέματα που απασχολούν την παγκόσμια κοινότητα μάς δίνουν την ευκαιρία να ευαισθητοποιηθούμε και να συμβάλλουμε στη διαφύλαξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κάνοντας αντίστοιχες δράσεις στην ομάδα μας, στο σπίτι μας και στην πόλη μας. Μας ενδιαφέρουν θέματα όπως:

·         οικογένεια

·         παιδί

·         γονείς

·         γυναίκα

·         θηλασμός και διατροφή

·         τρίτη ηλικία

·         πρόσφυγες

·         μετανάστες

·         άτομα με αναπηρία

·         φιλία

·         μη βία

·         επιστήμη για την ειρήνη

·         κοινωνία της πληροφορίας

·         περιβάλλον

·         αλληλεγγύη

·         ποίηση

·         βιβλίο

·         ευτυχία

Ερχόμαστε στη θέση των άλλων και μαθαίνουμε από τις εμπειρίες τους.

Οι δράσεις περιλαμβάνουν μύθους, παραμύθια, ιστορίες, σενάρια, δραματοποίηση, προσομοίωση, τραγούδια, μουσικές, εκθέσεις, επιστημονική έρευνα, ό,τι μάς εξυπηρετεί καλύτερα για να βιώσουμε τα θέματά μας και να μοιραστούμε με άλλους τα μηνύματά μας.

Υπαρξιακή Ευφυία

Διατυπώνουμε ερωτήματα και προχωρούμε σε προτάσεις για την απάντησή τους, καθώς αξιοποιούμε βιωματικά ερεθίσματα κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Προβληματιζόμαστε για το μέρος και το όλο, το είναι και το φαίνεσθαι, τη φύση και τον πολιτισμό, τη λογική και το πάθος, το σώμα και το πνεύμα, τη ζωή και το θάνατο, την ελευθερία και την αναγκαιότητα, την αντικειμενικότητα και την υποκειμενικότητα, το εγώ και τον άλλο, την ενεργητικότητα και την παθητικότητα, το αίτιο και το αιτιατό. Δεν συζητούμε απλώς αυτούς τους προβληματισμούς, αλλά βιώνουμε τις θέσεις ή τις υποθέσεις μας, δοκιμάζουμε εναλλακτικές, γνωρίζουμε τις αντιλήψεις των άλλων, διευρύνουμε τη δική μας προοπτική και θεώρηση των πραγμάτων. Ασχολούμαστε με την επιστήμη διεπιστημονικά, προσεγγίζοντας εννοιολογικά τη φιλοσοφία, την ψυχολογία, τα μαθηματικά, την πληροφορική, τη φυσική και τη μηχανική, τη βιολογία, τη γεωλογία, την αστρονομία, αλλά και εφαρμογές τους.     

Φυσιοκρατική Ευφυία

Οι εποχιακές γιορτές, μάς συντονίζουν με το χρόνο και τον τόπο μας! Γιορτάζουμε τις γιορτές της κάθε μιας εποχής με σκοπό να συνειδητοποιήσουμε το χρόνο, όχι το χρόνο που περνά και μεγαλώνουμε, αλλά το χρόνο που μάς φέρνει πιο κοντά στον εαυτό μας, στους συνανθρώπους μας και στον κόσμο μας. Το Φθινόπωρο ξεδιακρίνουμε τους γόνιμους σπόρους, σπέρνουμε τη γνώση και συλλέγουμε την ελπίδα, γιορτάζοντας τη σπορά, τον άγιο Δημήτριο (έναρξη χειμερινού εξαμήνου) και τη συγκομιδή της ελιάς. Το Χειμώνα βρίσκουμε το φως μέσα στο σκοτάδι, και την τάξη μέσα στην αταξία, γιορτάζοντας τα Χριστούγεννα, την Πρωτοχρονιά και τις Απόκριες. Την Άνοιξη ξαναγεννιόμαστε, ανακαλύπτουμε τη δύναμή μας και προσδιορίζουμε τους νέους στόχους μας, γιορτάζοντας το Πάσχα, τον Άγιο Γεώργιο (έναρξη θερινού εξαμήνου) και την Πρωτομαγιά. Το καλοκαίρι ολοκληρωνόμαστε βιώνοντας στο έπακρο τη ζωή με όλο της το φως και τους πιο ζωηρούς καρπούς της, γιορτάζοντας το θερινό ηλιοστάσιο και τον τρύγο.
Συνδέουμε κάθε γιορτή με τους επτά λόφους της πόλης μας, το δάσος, τη λίμνη, το βουνό του Ελικώνα, κ.α. που μάς εμπνέουν!

 

 

Copyright, 1/10/2014, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα.

Πρώτη δημοσίευση: Copyright, Ιανουάριος 2006, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα.

Μόνο με την έγγραφη άδεια της συγγραφέως επιτρέπεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιοδήποτε τρόπο - έντυπο, ηλεκτρονικό, ηχητικό ή οπτικό - ή μορφή - τμηματικά ή περιληπτικά.

 

 

Επισκεφτείτε το Συναισθηματικό Παιχνιδοσχολείο μας!

 

 

Εάν έχετε απορίες ή σχόλια, θα χαρώ για την επικοινωνία.

Υπογράφει η Ι. Ν. Τριπερίνα

 

    

Κλείστε ένα ραντεβού

 

 

 

 

         

 

www.clevercareer.gr, copyright Ι.Ν.Τ, 1997-2017, αριθμός αδείας ψυχολόγου 3750-19/5/97

Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος MSc. Occ Psy, T. +302262302619, K. +306977702872, skype: iotrip