Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος MSc Occ Psy αρ. αδ. 3750/19.5.97

>Ψυχολογία Προσώπων  >Οργανωσιακή Ψυχολογία  >Σχεδιασμός Εμπειρίας  >Βιογραφικό  >Blog  >Στοιχεία επικοινωνίας  >English  

 

 

> Ψυχική Υγεία των νέων στον μεταβαλλόμενο κόσμο

 

της Ι.Ν.Τριπερίνα, Ψυχολόγου, MSc Occ Psy

 

 

photo by jade masri on unsplash

 

 

10 Οκτωβρίου 2018, παγκόμια ημέρα ψυχικής υγείας

Πρωτοβουλία-επιμέλεια: Ιωάννα Ν. Τριπερίνα

 

 

#letstalk #depression #suiside #prevention #adolescence #youth #youngadults #mentalhealth #mentalhealthday #worldmentalhealthday #help #selfhelp #psychology #clevercareer

 

 

Δεδομένα από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας

Ένας στους έξι ανθρώπους είναι ηλικίας 10-19 ετών.

Στην πληθυσμιακή ομάδα των νέων 10-19 ετών το 16% των προβλημάτων υγείας είναι προβλήματα ψυχικής υγείας.

Το 50% των προβλημάτων ψυχικής υγείας ξεκινούν από την ηλικία των 14 ετών αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις δεν διαγιγνώσκονται και δεν αντιμετωπίζονται.

Η κατάθλιψη είναι η πρώτη αιτία πρόκλησης ασθένειας και αναπηρίας στην εφηβική ηλικία.

Η αυτοκτονία είναι η δεύτερη αιτία πρόκλησης θανάτου στις ηλικίες 15-29 ετών.

πηγή: http://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health

 

 

Τα κυριότερα προβλήματα που σχετίζονται με την ψυχική υγεία των νέων

Για την πρόληψη και αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων τον κύριο λόγο έχουν η οικογένεια, το σχολείο, η τοπική κοινότητα, η κοινωνική μέριμνα για καθαρό περιβάλλον, λειτουργικές πόλεις και δρόμους, για δυνατότητα πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας, για θέσπιση νόμων προστασίας των δικαιωμάτων των νέων.

Η καλύτερη πρόληψη είναι η προαγωγή της υγείας, όπως για παράδειγμα σε θέματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης.

 

 

Τι μπορούμε να κάνουμε για την ψυχική υγεία των νέων

 

Να διευκολύνουμε την πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας. Να μειώσουμε το στίγμα σχετικά με τη λήψη βοήθειας για την ψυχική υγεία.

 

Να εκπαιδεύσουμε την κοινότητα για ζητήματα σχετικά με την ψυχική υγεία, τη χρήση ουσιών, την αυτοκτονία, κ.α. ώστε να μειώσουμε τις διακρίσεις, τη βία, το στίγμα.

Να εκπαιδεύσουμε τα μέσα μαζικής ενημέρωσης για την υπεύθυνη και κατάλληλη αναφορά σε ζητήματα που σχετίζονται με την ψυχική υγεία.

 

Να μεριμνήσουμε ιδιαίτερα και να κάνουμε παρεμβάσεις σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες.

 

Να διευκολύνουμε τις σχέσεις των νέων, την αίσθηση απομόνωσης, την έλλειψη κοινωνικής υποστήριξης, τις σχέσεις με την οικογένεια, τις σχέσεις με τους συνομηλίκους. Η εκπαίδευση στο ρόλο του παρατηρητή των νέων τους καθιστά περισσότερο ικανούς να μην είναι ούτε θύτες, ούτε θύματα.

 

Στην εμφάνιση ενός προβλήματος ψυχικής υγείας σε ατομικό επίπεδο συμμετέχουν γενετικοί και βιολογικοί παράγοντες, το οικογενειακό ιστορικό, η προσωπικότητα, περιβαλλοντικές συνθήκες όπως απώλεια εργασίας / οικονομικά προβλήματα / μεταβάσεις και αλλαγές, ο τρόπος ζωής (θρησκεία, καθημερινότητα).

 

 

Ένα πλαίσιο υποστήριξης έχει τέσσερις άξονες:

1. Εαυτός: αυτοβοήθεια (θρησκεία, δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου, τρόπος ζωής, συντροφικότητα).

2. Άλλοι: οικογένεια, συγγενείς, φίλοι.

3. Κοινοτική βοήθεια: ομάδες και πλαίσια παροχής κοινοτικής υποστήριξης.

4. Επαγγελματική βοήθεια: ειδικοί ψυχικής υγείας.

 

 

Ας μιλήσουμε για την κατάθλιψη των νέων

Η κατάθλιψη δυσκολεύει τη διεκπεραίωση ακόμα και των πιο απλών καθημερινών δραστηριοτήτων, επηρεάζοντας τις σχέσεις με την οικογένεια και τους φίλους, την ικανότητα για εργασία και σπουδές. Αλλά μπορεί να προληφθεί και να αντιμετωπιστεί. Κατανοώντας την κατάθλιψη βοηθάμε την εξάλειψη του στίγματος και διευκολύνουμε τους νέους να αναζητήσουν βοήθεια.

Δείτε το σχετικό βίντεο του παγκόσμιου οργανισμού υγείας (WHO):

https://www.youtube.com/watch?v=Yv_dvG_2VLI

 

 

Είσαι νέος και νιώθεις καταθλιπτικά συμπτώματα;

Τι μπορείς να κάνεις:

--Μιλάς σε κάποιον που εμπιστεύεσαι για τα συναισθήματά σου.

--Αναζητείς επαγγελματική βοήθεια.

--Διατηρείς την επαφή σου με την οικογένεια, συγγενείς και φίλους.

--Βγαίνεις στον καθαρό αέρα και στον ήλιο, κάνεις διαφραγματικές αναπνοές, περπατάς, πίνεις καθαρό νερό, τρέφεσαι ισορροπημένα και υγιεινά, κοιμάσαι καλά (διατηρώντας σταθερό πρόγραμμα διατροφής και ύπνου).

--Το αλκοόλ και οι ουσίες ακόμα κι αν φαίνεται ότι βοηθούν βραχυπρόθεσμα, τελικά χειροτερεύουν την κατάθλιψη.

--Συνεχίζεις να κάνεις τις δραστηριότητες που σε ευχαριστούσαν ακόμα κι αν δεν έχεις την ίδια όρεξη.

--Αναγνωρίζεις τις επίμονες αυτοπεριοριστικές σου σκέψεις και προσπαθείς να τις αναθεωρήσεις.

--Εάν σου περνάει από το μυαλό να δώσεις τέλος στη ζωή σου, το μοιράζεσαι με κάποιον που εμπιστεύεσαι.

 

 

ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ

 

Προειδοποιητικά σημάδια του προσώπου που βρίσκεται σε κίνδυνο

Απειλεί ότι θα δώσει τέλος στη ζωή του.

Κάνει έμμεσες δηλώσεις όπως "δεν θα λείψω σε κανέναν άμα φύγω".

Αναζητεί τρόπους να δώσει τέλος στη ζωή του (φάρμακα, σπίρτα κλπ.)

Περιγράφει την αυτοκτονία ως λύση σε ένα πρόβλημα.

Δίνει αγαπημένα του αντικείμενα.

Αποχαιρετά συγγενείς και φίλους.

 

Πώς αντιδρούμε στα προειδοποιητικά σημάδια

--Δεν αφήνουμε μόνο του το πρόσωπο που μας έχει δώσει προειδοποιητικά σημάδια.

--Απομακρύνουμε όλα τα πιθανά επικίνδυνα μέσα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να αυτοκτονήσει κάποιος.

--Προσπαθούμε να καταλάβουμε εάν το πρόσωπο είναι υπό την επήρεια αλκοόλ ή ουσιών.

--Είμαστε ευθείς: μιλάμε ανοιχτά για την αυτοκτονία και εάν τη σκέφτεται το πρόσωπο. Αυτή η ερώτηση δεν βάζει την ιδέα της αυτοκτονίας στο πρόσωπο αλλά το κάνει να νιώσει κατανόηση και συναισθηματική εγγύτητα.

--Αναζητούμε επαγγελματική βοήθεια, και τη βοήθεια φίλων που εμπιστευόμαστε τόσο εμείς όσο και το πρόσωπο για να του μιλήσουν.

--Δεν υποτιμούμε τις απειλές για αυτοκτονία. Φράσεις του τύπου "δεν είναι και τόσο άσχημα τα πράγματα και σύντομα θα βελτιωθούν" δεν βοηθούν.

--Δεν είμαστε κριτικοί.

--Βρίσκουμε ευκαιρίες για αλληλεπίδραση με το πρόσωπο.

 

Στην κοινότητα ενθαρρύνουμε:

Διερεύνηση των πεποιθήσεων, των σκέψεων, των αντιλήψεων, των στάσεων και των συναισθημάτων για την αυτοκτονία και αυτούς που αυτοκτονούν, εκείνους που αποπειρώνται να αυτοκτονήσουν και τις οικογένειές τους.

Διερεύνηση των θρησκευτικών και των πολιτισμικών πεποιθήσεων για την αυτοκτονία.

Διερεύνηση των κοινωνικονομικών συνθηκών και της σχέσης τους με την αυτοκτονία.

Δίνουμε ευκαιρίες για ανοιχτές συζητήσεις, προβληματισμούς και ανταλλαγές απόψεων. Φυσικά αυτό είναι καλύτερο να γίνει πριν οποιοδήποτε κρούσμα και όχι "κατόπιν εορτής", μετά από κρίσιμα συμβάντα, τότε που όλοι είθισται να ευαισθητοποιούνται και να μετανιώνουν γιατί δεν έκαναν κάτι εκ των προτέρων.

 

Πηγή ερεθισμάτων για συζήτηση:

Εναλλακτική κουλτούρα, αυτοτραυματισμοί και αυτοκτονία της Ι.Ν.Τριπερίνα

«Δεκετρία γιατί», αμερικάνικο μυθιστόρημα και τηλεοπτική σειρά

https://el.wikipedia.org/wiki/13_Reasons_Why

Μια μαθήτρια λυκείου αυτοκτονεί. Ένας συμμαθητής της γίνεται μάρτυρας του πόνου της και μαθαίνει ότι, κάποιες φορές, ακόμα και το παραμικρό γεγονός μπορεί να επηρεάσει τη ζωή μας – θετικά ή αρνητικά.

Εφηβεία, Προεφηβεία, Μετεφηβεία, Πρώτη Νεότητα της Ι.Ν.Τριπερίνα

 

 

 

Copyright, 7.10.2018, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα. Μόνο με την έγγραφη άδεια της συγγραφέως επιτρέπεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιοδήποτε τρόπο - έντυπο, ηλεκτρονικό, ηχητικό ή οπτικό - ή μορφή - τμηματικά ή περιληπτικά. 

 

 

 

Ενημερωθείτε για τις Ψυχολογικές Υπηρεσίες μας

 

 

Εάν έχετε απορίες ή σχόλια, θα χαρώ για την επικοινωνία.

Πρόσωπο επικοινωνίας

Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος MSc Occ Psy

Έδρα Ψυχολογικού Γραφείου CleverCareer: Γληνού 38, 32200 Θήβα, Βοιωτία, Ελλάδα | T. +302262302619 | K. +306977702872

www.clevercareer.gr, copyright Ι.Ν.Τ, 1997-2018

 

Κλείστε ένα ραντεβού

 

 

www.clevercareer.gr, copyright Ι.Ν.Τ, 1997-2018