Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος MSc Occ Psy αρ. αδ. 3750/19.5.97

>Προσωπική Θεραπεία  >Οικογενειακή Θεραπεία  >Επιχειρησιακή Θεραπεία  >Βιογραφικό  >Blog  >Στοιχεία επικοινωνίας  >English  

 

 

> Παθητικοεπιθετική και Διεκδικητική Συμπεριφορά

 

της Ι.Ν.Τριπερίνα, Ψυχολόγου MSc. Occ Psy

 

Ο ανθρωπολογικός τύπος της εποχής μας: Παθητικοεπιθετικός

Σαμποτάρει τις σχέσεις του με τους άλλους, χωρίς να το καταλαβαίνει, δημιουργεί αρνητικές προυποθέσεις για τις σχέσεις του. Είναι κατσούφης και θυματοποιείται. Παραπονιέται ότι δεν βρίσκει κατανόηση και ότι δεν τον εκτιμούν οι άλλοι. Παραπονιέται και για την κακοτυχία του. Ζηλεύει και έχει μνησικακία για όσους είναι πιο τυχεροί. Στις αποτυχίες του, αντί να αναγνωρίζει τις αδυναμίες του, κατηγορεί τους άλλους. Ασκεί στείρα κριτική και απεχθάνεται την εξουσία. Κωλυσιεργεί συστηματικά και αργοπορεί χρονικά χρησιμοποιώντας δικαιολογίες: δεν πρόλαβε, το ξέχασε κ.α. Αποφεύγει να πει την αλήθεια, και σκαρφίζεται δικαιολογίες για να μην κάνει κάτι. Εκεί όμως που είναι εχθρικός, το μετανιώνει και αλλάζει στάση. Σε κάθε περίπτωση αποφεύγει τις σχέσεις οικειότητας για να μην εκφράζει συναισθήματα. Φοβάται μην εκτεθεί, φοβάται την απόρριψη, τη σύγκριση, και την εξάρτηση.

Αυτόν τον τύπο πιστεύω ότι «καλλιεργεί» η εποχή μας.

Ταυτόχρονα, ο ανθρωπολογικός τύπος που προβάλει ως λειτουργικό η εποχή μας: Διεκδικητικός

Αναγνωρίζει τις ανάγκες του και τις εκφράζει στους άλλους στην προσπάθειά του να τις ικανοποιήσουν. Αναγνωρίζει τα συναισθήματά του και τα εκφράζει, τα μοιράζεται όποτε χρειάζεται, με σκοπό να τον κατανοήσουν. Αναγνωρίζει τις ανάγκες και τα συναισθήματα των άλλων και ανταποκρίνεται αναλόγως. Σέβεται τα δικαιώματα των άλλων και ζητεί τον σεβασμό των δικών του δικαιωμάτων από τους άλλους. Έχει τις απόψεις, τις ιδέες, τη γνώμη του, τα επιχειρήματά του και τα εκφράζει εκεί που χρειάζεται. Μπορεί να αλλάζει γνώμη και στάση χωρίς ενοχές. Όταν κάνει λάθη αναλαμβάνει την ευθύνη. Μπορεί να λέει «όχι», «δεν ξέρω», «δεν καταλαβαίνω», «δεν με ενδιαφέρει» χωρίς ενοχές. Βάζει όρια ώστε να έχει τις ιδιωτικές του στιγμές. Επιλέγει ποιον και πότε θα βοηθήσει, χωρίς να έχει υποχρέωση να το κάνει σε κάθε περίπτωση. Προσπαθεί μέχρι να επιλύσει ένα πρόβλημα και βρίσκει εναλλακτικούς τρόπους επίλυσης όταν οι προηγούμενες προσπάθειες δεν αποδίδουν.

Διερωτώμαι εάν μπορεί να «επιβιώσει» ένας διεκδικητικός τύπος στην εποχή μας; Μπορεί να «ανθίσει» σε ένα περιβάλλον που κατακλύζεται από παθητικοεπιθετικούς;

Κι έπειτα αναρωτιέμαι...

Ποιος ανθρωπολογικός τύπος θα επικρατήσει τελικά;

Ακόμα και στη διεκδίκηση, που κι όταν δεν είναι τύπος είναι μια μεμονωμένη συμπεριφορά, υποβόσκει παθητικοεπιθετικότητα, έτοιμη να βγάλει τα «αόρατα» πλαστικά της σωσίβια και να καταδικάσει τις ανθρώπινες σχέσεις στη ρηχότητα.

Κι έτσι; Τι κάνουμε με την παθητικοεπιθετικότητα; Την αποδεχόμαστε, όχι για να την παραδεχτούμε, αλλά για να την αλλάξουμε. Αναγνωρίζοντας την αδυναμία μας μπορούμε να την αλλάξουμε. Όχι επειδή πρέπει και είναι λειτουργικό να είναι κάποιος διεκδικητικός, αλλά επειδή ξέρει ότι είναι παθητικοεπιθετικός που εξελλίσσει τις παθητικοεπιθετικές συμπεριφορές του σε διεκδικητικές. Σε αυτή την προσπάθεια θα βοηθήσει η διανοητική και συναισθηματική επαναπροσέγγιση των δεδομένων της ζωής κάποιου, πράγμα το οποίο πετυχαίνει η ψυχολογική παρέμβαση.

ψυχολογική υποστήριξη | ψυχολογική αποκάλυψη | ψυχολογική θεραπεία | ψυχολογική συμβουλευτική | ψυχολογικό coaching | ψυχοεκπαίδευση

 

Διεκδικητικός είναι εκείνος που κάνει διάλογο,

που επιχειρηματολογεί, που επικοινωνεί

προσπαθώντας να συνεννοηθεί

χωρίς να εγκαταλείπει, χωρίς να επιδιώκει

τη σύγκρουση αλλά και χωρίς να την αποφεύγει.

 

Διεκδικητικότητα και αυτοσεβασμός

Το μυστικό για τη διεκδικητικότητα είναι ο αυτοσεβασμός. Αυτοσεβασμός είναι η αντίληψη του εαυτού ως προσώπου με ίσα δικαιώματα, ίση αξία, ίδια αξιοπρέπεια σε σύγκριση με τους άλλους. Προσωπικά παρατηρώ ότι αυτό που έχει σημασία είναι ότι ο αυτοσεβασμός ως έννοια αφορά τη σχέση με τον εαυτό μας και όχι τις σχέσεις μας με τους άλλους (που αφορά η διεκδικητικότητα).

Renger, D. (2018). Believing in one’s equal rights: Self-respect as a predictor of assertiveness. Self and Identity. Vol. 17 , Iss. 1, 2018.

http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15298868.2017.1313307

Copyright, 14.12.17, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα.

 

 

Πώς δίνουμε θετική ανατροφοδότηση

Ας υποθέσουμε ότι η κόρη μας μάς ενημερώνει για μια ακαδημαική της επιτυχία. Ως γονείς έχουμε τη δυνατότητα να ανταποκριθούμε με κάποιον από τους παρακάτω τρόπους:

Παθητικά Εποικοδομητική Ανατροφοδότηση:

«Συγχαρητήρια, πραγματικά το αξίζεις!».

Παθητικά Καταστροφική Ανατροφοδότηση:

«Τι λες να φάμε σήμερα;».

Ενεργητικά Καταστροφική Ανατροφοδότηση:

«Ξέρεις ότι τώρα πρέπει να βάλεις το κεφάλι κάτω και να μην το σηκώσεις καθόλου συνεχίζοντας μέχρι να φτάσεις στην κορυφή!».

Ενεργητικά Εποικοδομητική Ανατροφοδότηση:

«Βλέποντάς σε να προσπαθείς όλο αυτό το διάστημα, θαύμαζα την αφοσίωση και τη μεθοδικότητά σου. Για πες μου λεπτομέρειες, πώς σου το είπαν; Ποιες δυνατότητές σου συνέβαλαν σε αυτό το αποτέλεσμα; Πώς θα συνεχίσεις να τις αξιοποιείς; Πώς θα το γιορτάσουμε σήμερα;».

Copyright, 13.4.18, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα.

 

© Copyright 4/6/18, Ιωάννα Ν. Τριπερίνα (Ι.Ν.Τ). Μόνο με την έγγραφη άδεια της συγγραφέως επιτρέπεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιοδήποτε τρόπο - έντυπο, ηλεκτρονικό, ηχητικό ή οπτικό - ή μορφή - τμηματικά ή περιληπτικά.

 

 

Ενημερωθείτε για τις Ψυχολογικές Υπηρεσίες μας

 

 

Εάν έχετε απορίες ή σχόλια, θα χαρώ για την επικοινωνία.

Πρόσωπο επικοινωνίας

Ιωάννα Ν. Τριπερίνα, Ψυχολόγος MSc Occ Psy

 

Κλείστε ένα ραντεβού

 

 

www.clevercareer.gr, copyright Ι.Ν.Τ, 1997-2018